Itsekurin uudet kasvot – miten rakentaa unelmien elämä

Miten oppia itsekuria?
Psykologia Vinkit ja oppaat

Itsekurin uudet kasvot – miten rakentaa unelmien elämä

Motivaatio ja "itsekuri"

Jotta mikään oikeastaan voisi onnistua hyvin, tulee meillä olla hyvä motivaatio asiaan, jota teemme. Jos emme oikeastaan ole kovin innostuneita (tietoisesti tai tiedostamatta) siitä mitä teemme (vielä pahempaa, jos ajattelemme että meidän on "pakko/pitää tehdä"), tulokset harvoin ovat hyviä.

Opinnoissa motivaatio ja itsekuri ovat joskus hukassa. Päämäärä - valmistuminen - tuntuu usein liian kaukaiselta ja joskus jopa epärealistiselta. Yritämme pakottaa itsemme lukemaan tenttiin, mutta havahdumme pian räpläämästä puhelintamme ja niin taas katosi kaksi tuntia someen...

Itsekuri oli minulle pitkään kirosana. Se kuulosti kylmältä, koneelliselta ja ahdistavalta. Varsinkin kun se ei todellakaan ollut vahvuuksiani. Ja kun raha, menestys tai muut materiaaliset asiat eivät ole koskaan motivoineet minua, mistä siis löytää motivaatio ja itsekuri tulokselliseen opiskeluun? Koska eihän yliopiston kirjoilla roikkumisessa itse asiassa ole mitään järkeä, jos opintopisteitä ei heru...?

Itsekuri = mitä tahdot ENITEN

Kaikki muuttui (tähän kohtaan dramaattista rumpujen pärinää!), kun tutustuin toisenlaiseen, inhimilliseen näkemykseen itsekurista. Ei itsensäruoskimisen tai itseinhon ("taas mokasin...") kautta, vaan omannäköisen elämän kautta!

"Itsekuri on kykyä hallita tunteitamme, jotta voimme edetä kohti tavoitteitamme ja toimia sopusoinnussa sen kanssa mitä todella haluamme, sen sijaan että tekisimme sitä mikä tuntuisi hyvältä juuri tässä hetkessä."

Netti on täynnä Self Help -ohjeita itsekurin saavuttamiseksi. Monet niistä ovat hyvin mekaanisia ja ulkokohtaisia ("laita kello soimaan", "kun homma tehty, palkitse itsesi"). Ne voivat olla hyvinkin toimivia ja niihin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Mutta jos emme ole tehneet psyykkistä, perustavaa laatua olevaa ajatus- tai oikeammin "oivallustyötä" syvällä sydämessämme ja sielussamme, ne harvoin riittävät. Jos meiltä puuttuu perusasia eli SYY = MOTIVAATIO "itsekuriin" ja kontrolloituun ajankäyttöön, jatkamme vain päivittäistä räpiköintiä tekemättömien tehtävien kanssa ja kiusauksia vastaan taistelua. Se on sekä äärimmäisen voimia kuluttavaa että tekee meidät usein onnettomiksi, jopa masentuneiksi.

Hyvä uutinen on se, että jokainen voi oppia "itsekuria". Vaikka olisit samanlainen kuin minä, eli todellakin enemmän tässä hetkessä kuin tulevaisuudessa elävä, käymällä läpi nämä seuraavaa 4 kohtaa saatat löytää ihan uuden draivin elämääsi. Itse asiassa jokaisella elämänalueellasi, ei vain opinnoissa.

4 askelta elämänmittaiseen itsekuriin

1. Tiedä, MITÄ tahdot

Maailmassa, joka jatkuvalla syötöllä (yrittää) täyttää meitä aina uusilla tarpeilla ja haluilla, on äärimmäisen tärkeää miettiä, määritellä ja päättää mitä me tosiasiassa haluamme elämässä. Ensimmäinen askel itsekuriin on tietää kristallinkirkkaasti mitä haluat - mitä päämääräsi ovat.

Määrittele tavoitteesi mahdollisimman konkreettisesti - "olla onnellinen" ei vielä riitä. Mieti, mitkä asiat tekevät sinut onnelliseksi? Mitä etappeja päämääriisi tarvitaan? Hyviä, mitattavia tavoitteita ovat esimerkiksi "Tahdon valmistua kahden vuoden sisällä". Tai "haluan pudottaa painoa 10 kiloa". "Haluan oppia Espanjan alkeet".

2. Tiedä MIKSI tahdot

Kun tiedät miksi tahdot jotain, auttaa se sinua pysymään raiteilla siinä kohtaa kun itse tekeminen muuttuu haasteelliseksi (ja moni tekeminen nyt vain on elämässä usein vaikeaa, tylsää tai vastenmielistä). Annamme usein periksi ja lopetamme kesken kaiken, jos emme ole sitoutuneita tavoitteisiimme tunnetasolla. Kun tiedät miksi haluat jotain, parantaa se huomattavasti todennäköisyyttäsi saavuttaa tavoitteesi.

Syitä voivat olla esimerkiksi "Tahdon valmistua nopeasti kahdessa vuodessa, jotta pääsen hyvään työpaikkaan ja voin alkaa säästää omaan asuntoon." "Haluan laihtua 10 kiloa, jotta polvikipuni loppuvat." "Haluan oppia espanjaa, jotta voin hakea vapaaehtoistöihin Etelä-Amerikkaan."

3. TUNNISTA haasteesi ja heikot kohtasi

Jokaisella meillä on niin haasteita ja heikkouksia kuin vahvuuksia ja osaamista. Se on normaalia. On kuitenkin äärimmäisen tärkeää tuntea ja hyväksyä itsensä, niin hyvät kuin pahat puolet, jotta voimme välttää sudenkuopat ja vähentää riskejä itsekurin menetykseen.

Joten pohdi, mitkä ovat sinun heikkoutesi ja triggerisi ja miten voit välttää niitä tai pärjätä niiden kanssa. Kun päätät ottaa sen kuuluisan "vain yhden oluen" päättyykö se aina koko yön bailaamiseen ja monen päivän eeppisen krapulaan, persaukisena...? Saavatko puhelimesi merkkiäänet sinut harhautumaan pois työn alla olevasta hommasta? Jos tiedät, että sokerinhimosi on pahimmillaan iltapäivällä, varaa hedelmiä ja marjoja saataville.

4. MUISTUTA itseäsi, että kykenet

Jokaiselle iskee joskus epätoivon hetkiä, jolloin tavoitteet tuntuvat mahdottomilta ja kaikki turhalta. Silloin on aika muistuttaa itseäsi, että olet muuten loppujen lopuksi aika kova tyyppi. Muistele missä onnistuit, miten ylitit itsesi, missä olet hyvä. Muista miten säilytit itsekurisi, vaikka se oli haastavaa.

Haaveet ja itsekuri - opas onnelliseen elämään

Itsekuri on yksinkertaisesti valintaa sen välillä mitä tahdot nyt ja mitä tahdot eniten.

 

TEHTÄVÄ: Pohdi ja kirjoita ylös omat kohtasi 1-4

Jotta tästä artikkelista olisi sinulle aidosti hyötyä, tee tehtävä. Pohdi mitä edellä mainitut neljä kohtaa ovat omassa elämässäsi ja ennen kaikkea kirjoita kohdat ylös. Ota esiin muistikirjasi tai paperi. Kirjoita käsin (ei koneella) ylös mitä haluat, miksi, mitä haasteesi ovat (ja miten voit voittaa ne) ja missä jo olet onnistunut. Mieti rauhassa. Pohdi myös arvojasi ja tavoitteidesi suhteita niihin. Mitkä haluistasi pulppuavat aidosti itsestäsi, mitkä ehkä ovat sittenkin enemmän ympäristön paineista kumpuavia? Tai mitä markkinavoimat ovat aivopesseet meidät uskomaan ja tavoittelemisen arvoisiksi?

Käsin kirjoittamalla tutkitusti sekä muistat asiat paremmin että käsittelet asioita syvällisemmin. Pidä aina mukanasi muistikirjaa ja kynää. Kirjoita ylös ajatuksia, huomioita, haaveita. Piirrä jotain, raapustele. Samalla kehität myös luovuuttasi, ajatteluasi ja kirjoitustaitoasi.

"Itsekuri" uudelleen määriteltynä

Joten, kuten edeltä näemme, "itsekuri" ei oikeastaan (tai välttämättä - sinä päätät!) ole kuria sinänsä. Se ei ole itsensä piiskaamista, kärsimystä, elämättä elämistä, kituuttamista. Itsekuri voi olla kiitollisuutta: "ihanaa, minulla on mahdollisuus ja vapaus pyrkiä kohti haluamaani elämää!". Itsekuri voi olla helppoutta: kun tiedät mitä haluat ja mitä teet sen eteen, on valintoja vähemmän ja elämää helpottavia rutiineja ehkä enemmän. Itsekuri on ainutlaatuisen elämämme (joka päättyy jokaisella ennemmin tai myöhemmin) arvostamista, kun emme enää tuhlaa aikaa turhanpäiväisiin asioihin (kuinka moni katuu kuolinvuoteellaan ettei selannut enemmän Facebookia...?).

Itsekuri on sitä, että olemme itse oman elämämme ohjaksissa, emmekä ajelehdi passiivisena impulssien, olosuhteiden ja hetkellisten mutta pian ohimenevien mielihyväreaktioiden (onko niillä tykkäämisillä sittenkään niin paljon väliä...?) armoilla.

Luo omannäköisesi elämä!

Kehittämällä itsekuriasi, elämänhallintaasi, eli sen tekemistä joka luo sinulle sellaisen elämän, jonka haluat elää, voit saada niin paljon! Palaa muistiinpanoihisi ja kirjaamisi kohtiin 1-4 aina silloin tällöin, ja jos tarpeen, päivitä. Huomaat mitä jo olet saavuttanut ja tulet tyytyväisemmäksi, onnellisemmaksi ja itsevarmemmaksi.

Itsekuri on taito siinä missä mikä tahansa, ja sitä voi harjoitella ja oppia. Tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen on todella mahdollista, jopa meille pahimmille sähläreille ja "tuulen mukana kulkeville"! Kokeile ja ylläty.

Takaisin ylös