Kouluasiaa.fi on Emma & Elias -avustusohjelman tuottama tietopankki peruskouluille, esikouluille, oppilashuollolle ja vanhemmille.

Adhd-oireisen lapsen opettaminen

Adhd-oirekuva voi vaihdella ja ilmetä eri ihmisillä eri tavoin. Tämän vuoksi on hyvä miettiä yksilöllisesti mitkä keinot tukevat parhaiten adhd-oireisen henkilön toimintakykyä.  Koulussa ympäristöön liittyvät tukitoimet ovat keskeisessä asemassa adhd-oireisen oppilaan arjen tukemisessa. Adhd-oireinen henkilö hyötyy usein tilanteiden, tehtävien ja toimintojen jäsentämisestä siten, että ympäristö tukee tarkkaavaisuutta ja oman toiminnan ohjaamista. Ohessa on vinkkejä sovellettavaksi yksilöllisten tarpeiden mukaan

Jos lapsella on vaikeuksia…

… alkaa toiminta

  • Anna merkki alkaa työ
  • Esitä työ pieninä osatehtävinä
  • Selitä työn tarkoitus
  • Anna välitöntä palautetta ja rohkaisua

pysyä tehtävässä

  • Poista työympäristöstä häiritsevät tekijät
  • Aseta lapsi lähelle lasta, joka osaa auttaa häntä välittömästi K
  • äytä värejä innostamaan yksinkertaista, toistavaa työtä
  • Lisää vahvistamisen tiheyttä
  • Rohkaise katsekontaktia
  • Tue lasta onnistumaan tehtävässä
  • Tarjoa vaihtelua tehtävissä

…pysyä istumassa

  • Varmista että lapsi ymmärtää odotuksesi
  • Palkitse lasta aina kun lapsi istuu
  • Ota kuva lapsesta istumassa kunnolla ja anna kuva vihjeeksi tarpeen mukaan
  • Siirrä lapsen paikka pois häiritsevien tekijöiden luota ja lähemmäksi huoneen keskustaan suoraan eteesi

…seurata ohjeita

  • Anna lyhyitä, konkreettisia ohjeita
  • Anna esimerkkejä (visuaalisia, auditiivisia, taktillisia)
  • Toista ohjeet
  • Pyydä lasta toistamaan ja selittämään ohjeet ennen aloittamista
  • Sijoita lapsi toimimaan yhdessä toisen lapsen kanssa, joka ymmärtää annetut ohjeet

…työskennellä itsenäisesti

  • Valitse toimintoja, jotka sopivia lapsen kehitystasolle
  • Varmista että lapsi tietää etukäteen milloin tehtävä loppuu
  • Anna lyhyet, tarkat ohjeet
  • Anna usein vahvistusta; kehu lasta toisten lasten kuullessa keskittymisestä
  • Vaihtele lyhyiden itsenäisten tehtävien ja avustettavien tehtävien kesken.
  • Vaadi vähitellen yhä itsenäisempään työskentely ennen avun antamista

pysyä hiljaa

  • Palkitse lasta välittömästi kuuntelemisesta palkitse lapsia, jotka eivät huutele
  • Osoita vihjettä seinällä muistuttaaksesi lasta olemaan keskeyttämättä toisen puhetta. (esim. hymyilevä kasvo tai vain jokin symboli, jonka merkitys on selitetty lapselle kahden kesken)
  • Anna lapselle mahdollisuus olla johtaja
  • Järjestä pienryhmiä, joissa lapsella on mahdollisuus kertoa omista kokemuksistaan toisten kanssa

… olla vaatimatta liikaa henkilökohtaista huomiota

  • Järjestä toinen lapsi tai vapaaehtoinen tukemaan
  • Huomioi lapsi tunnin aluissa
  • Yritä huomioida lapsi, kun hän tekee jotain oikein

… seurata yhteisiä sääntöjä

  • Laita säännöt näkyviin, jotta niihin voi palata aina päivittäin. Säännöt voi kuvittaa valokuvin
  • Tee säännöistä yksinkertaiset
  • Ole johdonmukainen odotuksissasi ja seurauksissa sääntöjen rikkomisesta
  • Anna tarvittaessa lapselle lista säännöistä. Voit tehdä henkilökohtaisen sopimuksen lapsen kanssa ja auttaa verbalisoimaan sääntöjä.

…kuunnella

  • Anna lapselle visuaalisia malleja
  • Pyydä lasta toistamaan ohjeet ääneen
  • Anna lapsen istua luokan edessä ja lähellä opettajaa

… muistamisessa

  • Käytä muististrategioita
  • Anna lapsen toistaa ohjeet
  • Käytä lauluja, runoja jne. tehostamaan muistamista
  • Palaa toimintoihin jaksoittain
  • Koodaa värein tärkeät yksityiskohdat

Lähde Adhd-liitto. Oili Sauna-aho, Kliininen neuropsykologi, PsL Päijät-Hämeen keskussairaala, Lastenneurologian yksikkö Ohjeet perustuvat kirjaan Claire B. Jones(1991), Sourcebook for Children with Attention Deficit Disorder