Kouluasiaa.fi on Emma & Elias -avustusohjelman tuottama tietopankki peruskouluille, esikouluille, oppilashuollolle ja vanhemmille.

Oppimisympäristö ja adhd

Adhd-oirekuva voi vaihdella ja ilmetä eri ihmisillä eri tavoin. Tämän vuoksi on hyvä miettiä yksilöllisesti mitkä keinot tukevat parhaiten adhd-oireisen henkilön toimintakykyä.  Koulussa ympäristöön liittyvät tukitoimet ovat keskeisessä asemassa adhd-oireisen oppilaan arjen tukemisessa. Adhd-oireinen henkilö hyötyy usein tilanteiden, tehtävien ja toimintojen jäsentämisestä siten, että ympäristö tukee tarkkaavaisuutta ja oman toiminnan ohjaamista. Ohessa on vinkkejä sovellettavaksi yksilöllisten tarpeiden mukaan

Miten voit parantaa oppimisympäristöä adhd-oireisen lapsen näkökulmasta. Mitä opettaja voi tehdä?

  • Vältä ylimääräisiä visuaalisia tai auditiivisia ärsykkeitä. Täysin ärsykkeetön ympäristö ei toisaalta edistä myöskään tarkkaavaisuutta.
  • Järjestelmällisyys huoneessa on tärkeää. Esim. voit käyttää numeroita tai tekstejä luokassa näkyvillä käytettävän materiaalin järjestämiseen.
  • Lyhyet tuokiot ovat tehokkaimpia. Jaa opeteltavat tehtävät pieniin, hyvin määriteltyihin osiin ja anna tieto järjestyksessä.
  • Minimoi odotusaika ja maksimoi työskentelyaika.
  • Anna usein visuaalista, kielellistä ja fyysistä palautetta. Kielelliset vihjeet eivät ole tehokkaimpia keinoja antaa palautetta tarkkaavaisuushäiriöiselle lapselle.
  • Puhuessasi lapselle valitse paikka, jossa voit fyysisesti ja visuaalisesti vahvistaa keskittymistä ja katsoa lasta suoraan kasvoihin.
  • Mallin ja esimerkin antaminen mahdollistavat visuaalisesti oppimisen ja parantavat mieleen palauttamista.
  • Koodaa värein olennaiset piirteet vangitsemaan lapsen huomion. Älä annan värin tulla tarkkaavaisuutta hajottavaksi.
  • Opeta lapselle muistia tukevia menetelmiä.
  • Luokassa pyri liikkumaan niin, että voit käydä taputtamassa lasta välillä käsivarteen ja saat helposti katsekontaktin
  • Maksimoi katsekontakti. Palkitse katsekontaktia ja tarkkaavaisuutta välittömästi.
  • Anna ohjeet lyhyesti ja positiivisella tavalla. Vahvista toivottavaa toimintaa.
  • Vältä ohjeiden antamista lasten ollessa tiiviissä ryhmässä. Lasta kiinnostaa usein enemmän henkilökohtainen tila kuin opetettava asia.
  • Rohkaise lapsia antamaan vuorotellen antamaan toisilleen ohjeita. Kun kyllästyminen uhkaa, esitä toiminta eri tavalla.
  • Muista lapsen kehitystaso tehtävissä. Tehtävän kiinnostavuus ja mielekkyys ovat tärkeitä.
  • Älä kiinnitä huomiota pieneen motoriseen liikehtimiseen. Anna mahdollisuuksia tarkoituksen mukaiseen liikkeeseen, esim. pienet asioiden hoitamiset.

 

Lisätietoja: adhd-liitto