Kouluasiaa.fi on Emma & Elias -avustusohjelman tuottama tietopankki peruskouluille, esikouluille, oppilashuollolle ja vanhemmille.

Ohjeita koulunkäyntiavustajalle adhd

Adhd-oirekuva voi vaihdella ja ilmetä eri ihmisillä eri tavoin. Tämän vuoksi on hyvä miettiä yksilöllisesti mitkä keinot tukevat parhaiten adhd-oireisen henkilön toimintakykyä.  Koulussa ympäristöön liittyvät tukitoimet ovat keskeisessä asemassa adhd-oireisen oppilaan arjen tukemisessa. Adhd-oireinen henkilö hyötyy usein tilanteiden, tehtävien ja toimintojen jäsentämisestä siten, että ympäristö tukee tarkkaavaisuutta ja oman toiminnan ohjaamista. Ohessa on vinkkejä sovellettavaksi yksilöllisten tarpeiden mukaan

Adhd-liitto on julkaissut kymmenen ohjetta koulunkäyntiavustajille, joiden työhön adhd liittyy.

Kymmenen ohjetta koulunkäyntiavustajan työhön:

  • Tee selväksi työnkuvasi
    – keskustele koulun rehtorin kanssa työyhteisöstäsi
    – osallistu työyhteisösi toimintaan
    – keskustele opettajan kanssa luokan tavoitteista, työtavoista ja opetusmenetelmistä
  • Tee työtäsi oppilaiden parhaaksi
    – tue lapsen itsenäisyyttä
    – kannusta lasta omatoimisuuteen
    – ohjaa lapsen oppimista luokan tavoitteiden suuntaisesti
  • Tutustu lapselle tehtyihin tutkimuksiin
    – keskustele niistä opettajan, erityisopettajan, koulupsykologin ja terveydenhoitajan kanssa
    – ota selville lapsen vahvuudet
    – muista vaitiolovelvollisuus
  • Osallistu kodin ja koulun yhteistyöhön yhdessä opettajan kanssa
    – yhteinen näkemys tavoitteista ja keinoista kodin kanssa
    – vanhempien tukeminen kasvatustyössä
    – osallistu säännölliseen yhteydenpitoon kodin kanssa
  • Edistä erilaisuuden sietoa ja suvaitsevaisuutta työssäsi
    – hahmota luokan kokonaistilanne ja sosiaalinen ilmapiiri
    – puutu välittömästi koulukiusaamiseen
    – anna malli oikeasta tavasta toimia
  • Ole tunnollinen ja rauhallinen aikuinen
    – saavuta lapsen luottamus
    – opettajalla kokonaisvastuu lapsen oppimisesta
    – ohjaa lasta opettajan suuntaan
    – käytä omaa ammattitaitoasi
  • Kunnioita lapsen tapaa oppia ja toimia
    – kunnioita yksilöllisyyttä ja oikeudenmukaisuutta
    – ole tarvittaessa lapselle sosiaalisena tulkkina luokan ulkopuolella ja kaveripiirissä
  • Ole mallina lapselle
    – ole täsmällinen ja huolellinen
    – perustele toimintaasi asiallisesti
    – käytä lapsen ikätasolle sopivaa kieltä
  • Huolehdi omasta jaksamisestasi
    – ammattitaidon kehittäminen, koulutus ja ammatilliset keskustelut
    – työnohjaus
    – harrastukset
    – muista huumori!
  • Arvosta omaa työtäsi!

Tekijät: Terveydenhoitaja, koulunkäyntiavustaja Riitta Pitkänen, erityisluokanopettaja Seppo Mikkonen ja kuntoutusohjaaja Seppo Maukonen

Lähde adhd-liitto